Przejdź do treści

Ustawienia dostępności

Rozmiar czcionki
Wysoki kontrast
Animacje
Kolory

Tryb ciemny włączony na podstawie ustawień systemowych.
Przejdź do , żeby zmienić ustawienia.

Godło Polski: orzeł w złotej koronie, ze złotymi szponami i dziobem, zwrócony w prawo logo-sygnet Politechniki Morskiej w Szczecinie - głowa gryfa, elementy kotwicy i sygnatura PM Politechnika Morska w Szczecinie

Unia Europejska

Statek m/s Nawigator XXI Charakterystyka

M/s Nawigator XXI - statek badawczo-szkolny Politechniki Morskiej w Szczecinie

Został zbudowany w Gdańskiej Stoczni Remontowej ze składek darczyńców. Wodowanie odbyło w maju 1997 roku, a matką chrzestną została małżonka ówczesnego Prezydenta RP – Jolanta Kwaśniewska. Uroczyste podniesienie bandery miało miejsce 30 stycznia 1998 roku. To właśnie na Nawigatorze XXI studenci mają pierwszy kontakt z morzem. Tu uczą się nawigacji, obsługi urządzeń i siłowni oraz życia na statku – wszystkiego, co czeka ich w przyszłości. 

Jakie zadania wykonuje m/s Nawigator XXI?

  • monitorowanie stanu wód Morza Bałtyckiego bądź innych akwenów morskich,
  • pobieranie próbek wody na różnych głębokościach i w różnych rejonach morskich,
  • pobieranie próbek gruntu z powierzchni dna oraz wgłębnych, obróbka pobranych próbek w laboratoriach, przekazywanie danych do odbiorców nabrzeżnych,
  • szkolenie studentów w zakresie nawigacji, obsługi siłowni, urządzeń pokładowych i współdziałanie w pracach badawczych,
  • badania hydrograficzne, inspekcje dna morskiego i infrastruktury podwodnej, wykrywanie podwodnych rumowisk i innych obiektów, szczegółowe badania podwodnych konstrukcji w budowie oraz stanu prac pogłębiarskich, sporządzanie map środowiska dna morskiego.
zobacz galerie statku badawczo-szkolnego NAWIGTOR XXI - grafika


W plikach poniżej infografika o m/s Nawigator XXI

Dokąd może pływać  m/s Nawigator XXI?

Statek jest przystosowany do pierwszego rejonu żeglugi wg przepisów PRS, t.j. do żeglugi po Morzu Północnym i innych morzach otwartych w odległości 200 mil morskich od miejsca schronienia, z dopuszczalną odległością miedzy dwoma miejscami schronienia do 400 mil morskich oraz do żeglugi po Morzu Bałtyckim i innych morzach zamkniętych.
Nawigator zacumowany przy Wałach_Chrobrego_ zimą_2021
 Udział m/s Nawigator XXI w "Operacji Widmo"
https://www.pm.szczecin.pl/pl/uczelnia/aktualnosci/nawigator-xxi-bral-udzial-w-operacji-widmo/
 
 

Specyfikacja techniczna m/s Nawigator XXI

Nazwa m/s Nawigator XXI
Rok budowy 1998
Bandera Polska
Armator Politechnika Morska w Szczecinie
Znak wywoławczy SNHA
IMO 9161247
MMSI 261187000
   
   
Klasa statku KM I L3 sp
Długość całkowita ok. 60,21 m
Długość miedzy pionami 54,13 m
Szerokość na wręgach 10,50 m
Wysokość do pokładu głównego 4,20 m
Zanurzenie konstr. 3,15 m
Nośność 300 ton (3,15 zanurzenia, równa stępka) obejmuje m.in.: paliwo dla silnika głównego i agregatów, oleje, wodę słodką, zapasy prowiantu, załoga z bagażem (wyposażenie badawcze oraz części zapasowe i inwentarze wliczono do masy statku pustego)
Pojemność GT 1208 RT
Pojemność NT 362 RT
Prędkość rejestrowana (maks. / średnia) 13/11 węzłów
Zasięg i autonomiczność 4000 mil morskich, Zapasy wody słodkiej i żywności przewidziano na 20 dób
Ładowność  
paliwo (zb. zapasowe) ok. 91,3 m3
oleje ok. 2,7 m3
woda słodka ok. 138 m3
balast ok. ok. 257 m3
   
Załoga 11 osób
Ekipa naukowa 6 osób
Studenci 30 osób
Zobacz infografikę

Pliki do pobrania:

Autor: Administrator Stron Internetowych

Przeglądarka Internet Explorer nie jest wspierana

Zalecamy użycie innej przeglądarki, aby poprawnie wyświetlić stronę