Statek m/s Nawigator XXI Charakterystyka
M/s Nawigator XXI - statek badawczo-szkolny Politechniki Morskiej w Szczecinie
Został zbudowany w Gdańskiej Stoczni Remontowej ze składek darczyńców. Wodowanie odbyło w maju 1997 roku, a matką chrzestną została małżonka ówczesnego Prezydenta RP – Jolanta Kwaśniewska. Uroczyste podniesienie bandery miało miejsce 30 stycznia 1998 roku. To właśnie na Nawigatorze XXI studenci mają pierwszy kontakt z morzem. Tu uczą się nawigacji, obsługi urządzeń i siłowni oraz życia na statku – wszystkiego, co czeka ich w przyszłości.
Jakie zadania wykonuje m/s Nawigator XXI?
- monitorowanie stanu wód Morza Bałtyckiego bądź innych akwenów morskich,
- pobieranie próbek wody na różnych głębokościach i w różnych rejonach morskich,
- pobieranie próbek gruntu z powierzchni dna oraz wgłębnych, obróbka pobranych próbek w laboratoriach, przekazywanie danych do odbiorców nabrzeżnych,
- szkolenie studentów w zakresie nawigacji, obsługi siłowni, urządzeń pokładowych i współdziałanie w pracach badawczych,
- badania hydrograficzne, inspekcje dna morskiego i infrastruktury podwodnej, wykrywanie podwodnych rumowisk i innych obiektów, szczegółowe badania podwodnych konstrukcji w budowie oraz stanu prac pogłębiarskich, sporządzanie map środowiska dna morskiego.

W plikach poniżej infografika o m/s Nawigator XXI
Dokąd może pływać m/s Nawigator XXI?
Statek jest przystosowany do pierwszego rejonu żeglugi wg przepisów PRS, t.j. do żeglugi po Morzu Północnym i innych morzach otwartych w odległości 200 mil morskich od miejsca schronienia, z dopuszczalną odległością miedzy dwoma miejscami schronienia do 400 mil morskich oraz do żeglugi po Morzu Bałtyckim i innych morzach zamkniętych.
https://www.pm.szczecin.pl/pl/uczelnia/aktualnosci/nawigator-xxi-bral-udzial-w-operacji-widmo/
Specyfikacja techniczna m/s Nawigator XXI
| Nazwa | m/s Nawigator XXI |
| Rok budowy | 1998 |
| Bandera | Polska |
| Armator | Politechnika Morska w Szczecinie |
| Znak wywoławczy | SNHA |
| IMO | 9161247 |
| MMSI | 261187000 |
| Klasa statku | KM I L3 sp |
| Długość całkowita ok. | 60,21 m |
| Długość miedzy pionami | 54,13 m |
| Szerokość na wręgach | 10,50 m |
| Wysokość do pokładu głównego | 4,20 m |
| Zanurzenie konstr. | 3,15 m |
| Nośność | 300 ton (3,15 zanurzenia, równa stępka) obejmuje m.in.: paliwo dla silnika głównego i agregatów, oleje, wodę słodką, zapasy prowiantu, załoga z bagażem (wyposażenie badawcze oraz części zapasowe i inwentarze wliczono do masy statku pustego) |
| Pojemność GT | 1208 RT |
| Pojemność NT | 362 RT |
| Prędkość rejestrowana (maks. / średnia) | 13/11 węzłów |
| Zasięg i autonomiczność | 4000 mil morskich, Zapasy wody słodkiej i żywności przewidziano na 20 dób |
| Ładowność | |
| paliwo (zb. zapasowe) | ok. 91,3 m3 |
| oleje | ok. 2,7 m3 |
| woda słodka | ok. 138 m3 |
| balast | ok. ok. 257 m3 |
| Załoga | 11 osób |
| Ekipa naukowa | 6 osób |
| Studenci | 30 osób |
Pliki do pobrania:
- Infografika - Nawigator XXI Rozmiar: 3.1MB